Vragen? Bel ons op werkdagen van 9 tot 17 uur op 0800 76 101
Of mail ons op samengaanwegroener@west-vlaanderen.be

 
 

Top 10 gestelde vragen

Terug
  1. Kan iedereen meedoen aan deze groepsaankoop?
  2. Tot wanneer loopt deze groepsaankoop?
  3. Hoe werkt de groepsaankoop energie?
  4. Wat gebeurt er nadat ik me heb ingeschreven?
  5. Kan ik na mijn inschrijving gegevens aanvullen of aanpassen?
  6. Kan ik op ieder moment van energieleverancier veranderen?
  7. Wie regelt mijn overstap?
  8. Maakt het uit wanneer ik overstap als ik zonnepanelen heb?
  9. Tot wanneer kan ik mij inschrijven?
  10. Hoe wordt de overstapdatum bepaald?

Overige vragen

  1. Wat gebeurt er met mijn huidige contract via een eerdere groepsaankoop?
  2. Kan ik meedoen als ik binnenkort ga verhuizen?
  3. Kan ik tijdens de overstap zonder stroom komen te zitten?
  4. Waarom heb ik nog geen bevestiginse-mail ontvangen?
  5. Naar welke leverancier stap ik over?
  6. Heeft de periode waarin ik overstap invloed op mijn eindafrekening (enkel voor aardgas)?
  7. Blijft mijn voorschotbedrag hetzelfde?
  8. Wie regelt mijn domiciliëring bij mijn nieuwe leverancier?
  9. Kan ik meedoen voor alleen aardgas?
  10. Wat doen jullie met de gegevens die ik heb ingevuld?
  11. Kan ik meedoen als ik recht heb op het sociaal tarief?
  12. Kan ik meedoen als ik een budgetmeter heb?
  13. Doe ik automatisch opnieuw mee als ik al eerder heb meegedaan?
  14. Ik wil mijn aanvullende gegevens invullen, maar weet mijn energieverbruik niet?
  15. Wie organiseert mijn groepsaankoop?
  16. Wat moet ik doen als mijn huidige leverancier zich niet aan de afspraken houdt?
  17. Hoe gaat de energieveiling in zijn werk?
  18. Wie kan ik contacteren als ik vragen heb over de groepsaankoop?
  19. Kan ik mijn voorschotfacturen en eindafrekening op papier ontvangen?
  20. Waarom organiseert de provincie Oost-Vlaanderen een groepsaankoop?
  21. Wat als mijn nieuwe contract afloopt?
  22. Hoe groen is groene stroom?
  23. Mag de nieuwe leverancier klanten weigeren?
  24. Mag iedere energieleverancier meedoen aan de veiling?
  25. Kan ik mij meerdere keren inschrijven als ik meerdere woningen of aansluitingen heb?

Top 10 gestelde vragen

  1. Kan iedereen meedoen aan deze groepsaankoop?

    Iedereen in Vlaanderen kan meedoen aan de groepsaankoop: zowel particulieren, verenigingen als bedrijven. Wel mag je niet meer elektriciteit verbruiken dan 50.000 kWh per jaar en niet meer aardgas dan 100.000 kWh per jaar. Je dient daarnaast ook aangesloten te zijn op het laagspanningsnet.

    Ga terug
  2. Tot wanneer loopt deze groepsaankoop?

    Als je vóór 8 februari 2018 (vrijblijvend) bent ingeschreven, ontvang je uiterlijk 20 maart 2018 een persoonlijk voorstel. Je kunt daarna tot en met 30 april 2018 gebruik maken van het aanbod van de groepsaankoop.

    Ga terug
  3. Hoe werkt de groepsaankoop energie?

    De Provincie West-Vlaanderen zal op 8 februari 2018 een "omgekeerde veiling" organiseren, waarbij de energieleveranciers gevraagd worden om hun laagste prijs in te dienen voor elektriciteit en gas. Iedereen die zich vóór 8 februari 2018 heeft ingeschreven, ontvangt uiterlijk 20 maart 2018 zijn persoonlijke voorstel.

    Ga terug
  4. Wat gebeurt er nadat ik me heb ingeschreven?

    Als je voor 8 februari stap 1 en 2 van het inschrijfformulier hebt ingevuld ontvang je uiterlijk 20 maart een persoonlijk voorstel. Je beslist daarna zelf of je van het voorstel gebruik wilt maken.

    Ga terug
  5. Kan ik na mijn inschrijving gegevens aanvullen of aanpassen?

    Ja, dat kan. In onze bevestigings-e-mail staat een link naar je persoonlijke pagina. Op die pagina kan je je gegevens aanpassen via de knop ‘Gegevens bijwerken’. Wil je je e-mailadres aanpassen? Neem dan contact op met de klantenservice via telefoonnummer 0800 76 101 (werkdagen van 9 tot 17 uur) of mail naar samengaanwegroener@west-vlaanderen.be

    Ga terug
  6. Kan ik op ieder moment van energieleverancier veranderen?

    Ja, dat kan. De verbrekingsvergoeding is namelijk afgeschaft. Zodra je gebruik maakt van je persoonlijk voorstel, neemt de nieuwe leverancier je contract zo snel mogelijk over. Als de overstapdatum bekend is, ontvang je van je nieuwe leverancier hierover een bevestiging.

    Ga terug
  7. Wie regelt mijn overstap?

    Wil je gebruik maken van je persoonlijk voorstel? Dan geven wij je gegevens door aan de winnende energieleverancier, die er samen met je huidige leverancier en de netbeheerder op toeziet dat je zonder problemen overstapt.

    Ga terug
  8. Maakt het uit wanneer ik overstap als ik zonnepanelen heb?

    Ja. Als je zonnepanelen hebt, is het aan te raden een startdatum te kiezen die dicht in de buurt ligt van je jaarlijkse meteropname. Anders kan het zijn dat je geproduceerde stroom verliest.

    Ga terug
  9. Tot wanneer kan ik mij inschrijven

    Je kunt je tot 8 februari 2018 inschrijven. Je ontvangt dan uiterlijk 20 maart 2018 een persoonlijk voorstel. Je hebt vervolgens tot 30 april 2018 de tijd om het aanbod te accepteren.

    Ga terug
  10. Hoe wordt de overstapdatum bepaald?

    De startdatum van je contract is afhankelijk van de datum waarop je bevestigt. Dit betekent concreet dat je contract ten vroegste op 1 mei 2018 start. Er zal ook de mogelijkheid bestaan om een gewenste startdatum op te geven. Deze mogelijke startdata worden samen met het persoonlijk voorstel bekend gemaakt.

    Voor iedereen die beschikt over zonnepanelen, is het van belang om een overtapdatum te kiezen die vlakbij de jaarlijkse meteropname ligt. Heb je zonnepanelen, dan kan je op de aanvraagpagina de overstapdatum kiezen.

    Ga terug

 

Overige vragen

Hou er wel rekening mee dat het contract ten vroegste 1 mei 2018 in kan gaan.

  1. Wat gebeurt er met mijn huidige contract via een eerdere groepsaankoop?

    Het contract van de groepsaankoop heeft een looptijd van 1 jaar. Je huidige leverancier informeert je 2 tot 3 maanden vooraf over de nieuwe tarieven als het contract wordt verlengd. Reageer je hier niet op, dan wordt het contract stilzwijgend verlengd aan de nieuwe tarieven voor een gelijkaardig groen contract.

    Wil je toch veranderen van leverancier, dan kan dat kosteloos en mits het respecteren van een vooropzegtermijn van één maand. Je kan het resultaat van de groepsaankoop afwachten om te zien welk nieuw tarief de veiling oplevert. Prijzen vergelijken kan via de website van de VREG (www.vreg.be).

    Ga terug
  2. Kan ik meedoen als ik binnenkort ga verhuizen?

    Ja, dat kan. Je hoeft je toekomstige energieverbruik niet te weten om deel te kunnen nemen aan de groepsaankoop. Je kunt in dat geval gebruik maken van onderstaande gegevens. Deze geven het gemiddeld verbruik per huishouden weer, zoals de VREG deze heeft opgesteld op haar website:

    Elektriciteit

    -Het elektriciteitsverbruik van een alleenstaande bedraagt gemiddeld 600 kWh.
    -Het verbruik van een klein gezin zit rond 1.200 kWh.
    -Een doorsnee gezin verbruikt 3.500 kWh.GasKleine verbruiker: 2.326 kWhRelatief kleine verbruiker: 4.652 kWh
    -Iets grotere verbruikers zonder elektrische verwarming verbruiken 7.500 kWh.
    -Als er echter met elektriciteit wordt verwarmd kan het verbruik veel hoger oplopen.

    Gas

    -Kleine verbruiker: 2.326 kWh
    -Relatief kleine verbruiker: 4.652 kWh
    -Doorsnee gezin: 23.260 kWh
    -Grote verbruiker: 34.890 kWh

    Hou er wel rekening mee dat het contract ten vroegste 1 mei 2018 in kan gaan

    Ga terug

  3. Kan ik tijdens de overstap zonder stroom komen te zitten?

    De netbeheerder is verplicht om continu gas en/of elektriciteit te blijven leveren tijdens een overstap. Zo kom je nooit zonder energie te zitten.

    Ga terug
  4. Waarom heb ik nog geen bevestigingse-mail ontvangen?

    De bevestiging van de inschrijving wordt normaal gezien onmiddellijk verstuurd maar kan in enkele gevallen iets langer op zich laten wachten. Heb je na 24 uur nog geen bevestiging ontvangen? Neem dan contact op met de klantendienst via telefoonnummer 0800 76 101 (werkdagen van 9 tot 17 uur) of stuur een e-mail naar samengaanwegroener@west-vlaanderen.be.

    Ga terug
  5. Naar welke leverancier stap ik over?

    Na de energieveiling krijg je een persoonlijk voorstel van de leverancier met de scherpste geboden tarieven. Je mag zelf kiezen of je van het voorstel van deze leverancier gebruik wilt maken. De winnende leveranciers worden bekend gemaakt nadat de veiling heeft plaatsgevonden.

    Ga terug
  6. Heeft de periode waarin ik overstap invloed op mijn eindafrekening (enkel voor aardgas)?

    Wanneer je na de wintermaanden overstapt, is de kans dat je op de eindafrekening van je huidige leverancier moet bijbetalen vrij groot. Er wordt namelijk een balans opgemaakt tussen de al gefactureerde voorschotten en je werkelijke verbruik. Het bedrag van de afrekening zal allicht hoger liggen dan verwacht omdat ze geldt voor een winterperiode, waarbij je aardgasverbruik hoger is dan in de zomer. Het voorschotbedrag dat je maandelijks betaalde, werd berekend op basis van je geschat jaarlijks verbruik en verdeeld over 12 maanden.

    Hierdoor betaal je in de zomer in principe te veel voorschot en in de winter te weinig. Als je een jaarrekening ontvangt van een volledig verbruiksjaar compenseren deze twee periodes elkaar, zodat dit zeker geen extra kosten zijn. Je betaalt enkel de hoeveelheid energie die je hebt verbruikt aan de leveringstarieven die in je huidige contract werden vastgelegd.

    Heb je hier vragen over, dan kun je natuurlijk altijd contact opnemen met de klantendienst via 0800 76 101 (werkdagen van 9 tot 17 uur).

    Ga terug
  7. Blijft mijn voorschotbedrag hetzelfde?

    Je nieuwe energieleverancier bepaalt jouw maandelijks voorschotbedrag. Dit gebeurt op basis van je energieverbruik van de voorgaande jaren, dat wordt opgevraagd bij jouw distributienetbeheerder en de nieuwe energietarieven. Hierbij zal de leverancier ook rekening houden met te verwachten aanpassingen in transporttarieven en heffingen. Dit bedrag kan afwijken van je huidige voorschotbedrag. In vrijwel alle gevallen kan je in overleg met jouw leverancier het voorschot laten aanpassen indien je daar gegronde redenen kunt voor aanvoeren (vb. energiezuinige investering, gewijzigde gezinssamenstelling, -of andere situatie).

    Ga terug
  8. Wie regelt mijn domiciliëring bij mijn nieuwe leverancier?

    Jouw nieuwe leverancier start een nieuwe domiciliëring indien je daar de acceptatie voor gegeven hebt. Er zullen geen extra kosten gerekend worden wanneer je geen domiciliëring wenst. Zij zullen ook de domiciliëring bij de huidige leverancier voor je stopzetten.

    Ga terug
  9. Kan ik meedoen voor alleen aardgas?

    Ja, dit is mogelijk. Bij je inschrijving is het mogelijk om aan te geven dat je enkel voor aardgas wilt inschrijven. Mocht je niet van elektriciteitsleverancier kunnen of willen wisselen dan heb je op deze manier alsnog de mogelijkheid om voor aardgas deel te nemen aan de groepsaankoop.

    Ga terug
  10. Wat doen jullie met de gegevens die ik heb ingevuld?

    De Provincie West-Vlaanderen, zal je gegevens uitsluitend gebruiken voor de groepsaankoop. Met deze gegevens kunnen we je dus contacteren en je een aanbod op maat bezorgen. Uiteraard worden de gegevens niet gedeeld voor commerciële doeleinden.

    Ga terug
  11. Kan ik meedoen als ik recht heb op het sociaal tarief?

    Ja, dat kan. Wij raden dit alleen niet aan. Het tarief van de groepsaankoop zal nooit lager zijn dan het sociaal tarief.

    Ga terug
  12. Kan ik meedoen als ik een budgetmeter heb?

    Ja, dat kan. Wel moeten er geen achterstallige betalingen meer zijn bij de netbeheerder zodra je gebruik wilt maken van je persoonlijk voorstel. Zolang je budgetmeter niet gedeactiveerd is of kan worden, kom je niet in aanmerking voor een groepsaankoop contract.

    Ga terug
  13. Doe ik automatisch opnieuw mee als ik al eerder heb meegedaan?

    Nee. Als je opnieuw een persoonlijk voorstel wilt ontvangen, moet je je opnieuw inschrijven. Net als de vorige keren is dit uiteraard gratis en vrijblijvend!

    Ga terug
  14. Ik wil mijn aanvullende gegevens invullen, maar weet mijn energieverbruik niet?

    Je kunt je energieverbruik vinden op je laatst ontvangen jaarafrekening. Onderstaande tabellen geeft het gemiddeld verbruik per huishouden weer, zoals de VREG deze heeft opgesteld op haar website:

    Elektriciteit

    • Het elektriciteitsverbruik van een alleenstaande bedraagt gemiddeld 600 kWh.
    • Het verbruik van een klein gezin zit rond 1.200 kWh.
    • Een doorsnee gezin verbruikt 3.500 kWh.
    • Iets grotere verbruikers zonder elektrische verwarming verbruiken 7.500 kWh.
    • Als er echter met elektriciteit wordt verwarmd kan het verbruik veel hoger oplopen.
     

    Gas

    • Kleine verbruiker: 2.326 kWh
    • Relatief kleine verbruiker: 4.652 kWh
    • Doorsnee gezin: 23.260 kWh
    • Grote verbruiker: 34.890 kWh

    Ga terug
  15. Wie organiseert mijn groepsaankoop?

    Voor groepsaankopen werken we samen met Pricewise, een bedrijf dat energieveilingen organiseert. Pricewise is onafhankelijk en is aan geen enkele leverancier gebonden. Naast de veiling zorgt Pricewise er ook voor dat je je persoonlijk voorstel ontvangt.

    Ga terug
  16. Wat moet ik doen als mijn huidige leverancier zich niet aan de afspraken houdt?

    Als je nieuwe leverancier zich niet aan de afspraken houdt, neem dan contract op met de klantendienst via 0800 76 101 (werkdagen van 9 tot 17 uur of mail naar samengaanwegroener@west-vlaanderen.be

    Ga terug
  17. Hoe gaat de energieveiling in zijn werk?

    De organisatie van de energieveiling is in handen van Pricewise, samenwerkingspartner van de provincie West-Vlaanderen. Pricewise organiseert de veiling als volgt:
    1. Voor de veiling worden alle leveranciers uitgenodigd om zich in te schrijven voor deelname.
    2. Leveranciers die interesse tonen, kunnen zich bij Pricewise officieel aanmelden. Voor een vlotte overstap na de veiling maakt Pricewise met iedere deelnemende leverancier duidelijke afspraken.
    3. Op het moment dat de veiling begint, geldt er een startbod. Pricewise baseert dit bod op de gemiddelde marktprijs. Het is aan de leveranciers die meedoen om een beter bod uit te brengen.
    4. De leverancier met de scherpste tarieven is de winnaar van de veiling. Je krijgt de tarieven van deze leverancier vervolgens aangeboden in een persoonlijk voorstel.

    Ga terug
  18. Wie kan ik contacteren als ik vragen heb over de groepsaankoop?

    Wij hopen al je vragen te beantwoorden in deze rubriek. Heb je toch nog vragen? Je kunt ons bellen tijdens de openingsuren: maandag tot en met vrijdag van 9 tot 17 uur. Het telefoonnummer is 0800 76 101. Een e-mail sturen kan natuurlijk ook naar samengaanwegroener@west-vlaanderen.be.

    Ga terug
  19. Kan ik mijn voorschotfacturen en eindafrekening op papier ontvangen?

    Ja, bij de uiteindelijke aanvraag zal de mogelijkheid bestaan om aan te geven dat je de voorschotfacturen en eindafrekening op papier wilt ontvangen.

    Ga terug
  20. Waarom organiseert de Provincie West-Vlaanderen een groepsaankoop?

    Er zijn twee belangrijke redenen om een groepsaankoop te organiseren:

    1. Een goedkopere prijs bekomen voor groene energie (op basis van garanties van oorsprong)
    2. Mensen helpen om te veranderen van energieleverancier en vooral wie nog nooit van leverancier veranderde.

    Ga terug
  21. Wat als mijn nieuwe contract afloopt?

    Als je niets doet, dan zal je contract na één jaar stilzwijgend verlengd worden tegen de dan geldende vaste tarieven voor elektriciteit en voor gas , zoals gebruikelijk in de energiesector. Je kan er ook voor kiezen om zelf op zoek te gaan naar een nieuwe leverancier (dit kan via de V-test op www.vreg.be). Wil je toch veranderen van leverancier, dan kan dat kosteloos en mits het respecteren van een vooropzegtermijn van één maand. Je kan je ook opnieuw inschrijven voor een nieuwe groepsaankoop en afwachten welk nieuw tarief de veiling oplevert.

    Ga terug
  22. Hoe groen is groene stroom?

    Elke deelnemende leverancier kan voor deze groepsaankoop de nodige garanties van oorsprong voorleggen. Met deze garanties van oorsprong, gecontroleerd door de VREG en conform de Europese richtlijnen, bewijzen de leveranciers dat hun aanbod van groene stroom afkomstig is uit hernieuwbare energiebronnen. 
    Wil je weten waar de groene stroom van jouw leverancier vandaan komt?
    -http://www.vreg.be/groencheck

    Ga terug
  23. Mag de nieuwe leverancier klanten weigeren?

    Nee, de nieuwe leverancier mag geen voorbehoud maken voor wanbetalers. Hij kan wel in de gevallen gepreciseerd in haar contractuele voorwaarden een waarborg vragen.

    Ga terug
  24. Mag iedere energieleverancier meedoen aan de veiling?

    Ja. Wel controleert Pricewise of de leverancier de verwachte hoeveelheid overstappers tijdig kan verwerken en of de klantenservice goede service tijdens en na je overstap kan garanderen.

    Ga terug
  25. Kan ik mij meerdere keren inschrijven als ik meerdere woningen of aansluitingen heb?

    Ja, dat kan. Je doet dan per leveringsadres een nieuwe inschrijving, hiervoor kan één e-mailadres voor gebruikt worden. Vervolgens ontvang je per inschrijving uiterlijk 20 maart een persoonlijk voorstel.